Notitieblokken gebruiken om informatie beter vast te houden
En groot voordeel van het opschrijven van informatie is dat je daardoor informatie beter kunt onthouden. Wanneer je bent aan het studeren of afspraken moet onthouden, wil je natuurlijk dat de informatie zo snel mogelijk wordt onthouden. De beste manier om dit te doen is door alles op te schrijven in notitieblokken. Uit onderzoek is gebleken dat informatie sneller in het lange termijn geheugen terechtkomt wanneer je de informatie fysiek opschrijft in plaats van typt. Dit komt doordat je bij het opschrijven meer nadenkt over de informatie dan wanneer je het digitaal opschrijft. Notitieblokken zijn daarom een goed middel om je te hebben bij het studeren of afspraken na te komen. Het beter onthouden komt niet door alleen het opschrijven, maar ook doordat er minder afleidingen zijn wanneer je het fysiek opschrijft. Op de telefoon of laptop zijn er namelijk veel prikkels die je kunnen afleiden. Denk bijvoorbeeld aan de vele notificaties op je telefoon. Het is belangrijk om bij het onthouden van informatie zo veel mogelijk prikkels weg te nemen.
De gewoonte aanleren om informatie direct op te schrijven
Voor het gebruiken van notitieblokken is ook wat discipline nodig. Wanneer je informatie binnenkrijgt, moet er gelijk een lampje gaan branden om de informatie direct op te schrijven. Dit kun je doen door de gewoonte om informatie op te schrijven aan te leren. Een gewoonte is niet zomaar aan te leren. Een gewoonte wordt pas over een langere tijd aangeleerd. Gemiddeld duurt het ongeveer een maand voordat je een gewoonte hebt aangeleerd, maar dat hangt natuurlijk ook af van de soort gewoonte die je wilt aanleren. Zorg tijdens het aanleren van de gewoonte om dit in een keer goed te doen. Bij het leren van gewoontes kunnen ook slechte gewoontes aangeleerd worden. Het afleren van slechte gewoontes is lastiger dan het in een keer aanleren van de goede gewoonte.
Organiseren van je notities
Om je notities makkelijker terug te vinden, is het belangrijk om je notitieblokken goed te organiseren. Zorg ervoor dat je notities opdeelt in bepaalde onderwerpen. Bij het studeren bijvoorbeeld zorg je ervoor dat notities van een bepaald vaak bij elkaar zitten. Wanneer het gaat om afspraken, zorg je ervoor dat de belangrijkste afspraken bij elkaar liggen. Er is niet echt een beste manier om notities te organiseren. Het ligt er namelijk aan wat je zelf fijn vindt. Experimenteer daarom met verschillende manieren om je notities in je notitieblokken te organiseren en kies de manier die het beste voor je werkt. Ga bij interesse snel naar 24Papershop.com.